Sindromul Brahicefalic Respirator la Pisici

De Dr. Rocsana Timotin, 11 Aprilie 2019

Ce înseamnă brahicefalic?

„Brahi” înseamnă „scurtat” și „cefalic” înseamnă „cap”. Oasele craniene ale pisicilor brahicefalice sunt scurtate în lungime, conferind fetei și nasului un aspect „turtit”. Că urmare a oaselor fetei și nasului mai scurte, anatomia și relațiile cu celelalte structuri tisulare moi sunt afectate; parte din aceste modificări pot cauza probleme fizice, în special în ceea ce privește respirăția.

Persanele, exoticele, himalaienele și burmezele sunt cele mai renumite rase brahicefalice de pisici, dar din incidența acestei suferințe nu scapă british-ul shorthair sau longhair și scottish fold-ul.

Ce este sindromul respirator brahicefalic?

Sindromul respirator brahicefalic face referire la un ansamblu particular de anomalii ale cailor respiratorii superioare care afectează pisicile brahicefalice. Acest sindrom este cunoscut și sub denumirea de sindrom brahicefalic al cailor respiratorii, sindrom brahicefalic sau boală obstructivă congenitală a cailor respiratorii superioare. Anomaliile cailor respiratorii superioare care apar în acest sindrom pot include nări stenotice, o elongație a palatului moale (valul palatin), hipoplazia traheii și nari stenotice. O pisica cu sindrom brahicefalic poate fi afectată de una sau mai multe dintre aceste anomali.

Pisicile cu nări stenotice au nări anormal de înguste și de mici; îngustarea limitează cantitatea de aer care pătrunde pe la nivelul nasului. O pisica cu o elongație a valului palatin (porțiunea moale a plafonului gurii) are un palat moale care este prea lung pentru lungimea gurii; excesul de lungime blochează parțial sau complet intrarea în trahee. Aceste două anomalii sunt cele mai frecvent observate la pisicile brahicefalice. O hipoplazie de trahee înseamnă că traheea are un diametru mai mic decât în mod normal. Sacii laringieni sunt mici săculeți sau buzunare care se află chiar în interiorul laringelui; acești saci se răsucesc sau sunt aspirați în căile respiratorii prin presiunea asociată efortului respirator crescut cauzat de nările stenotice și/sau de valul palatin elongat. Eversia sacilor laringieni va amplifică și mai mult obstrucția cailor respiratorii.

Care sunt simptomele sindromului brahicefalic respirator?

Oricare dintre aceste anomalii ale cailor respiratorii superioare pot provoca o rezistență crescută a cailor respiratorii și că urmare, intensificând efortul necesar pentru a inhala. În general, cu cât sunt prezente mai multe anomalii cu atât mai severe vor fi și simptomele. Majoritatea pisicilor cu acest sindrom pot să respire mai ușor pe la nivelul gurii decât pe la nivelul nasului lor; că urmare, cel mai frecvent simptom observat la pisicile cu acest sindrom este respirăția bucală (cu gură deschisă).

În general, cu cât sunt prezente mai multe anomalii, cu atât mai severe vor fi și simptomele.

Pisicile ușor afectate vor reproduce un oarecare zgomot atunci când respiră sau pot sforăi atunci când sunt relaxate sau dorm. Pisicile grav afectate vor prezența zgomote mai pronunțate în timpul respirației, par să obosească cu ușurință la efort, își pierd echilibru și pot chiar leșînă după ce se joacă sau fac mișcare. Ocazional, pisicile afectate vor prezența și alte simptome cum ar fi tușe, senzație de înecare sau sufocare, regurgitare sau vărsături. Simptomele, adesea, se înrăutățesc în perioadele cu vreme caldă și umiditate crescută.

În timp, pisicile care sunt grav afectate pot dezvoltă alte probleme secundare, inclusiv inflamația altor structuri de la nivelul cailor respiratorii. Pe termen lung, efortul intensificat asociat respirației poate, de asemenea, să pună o presiune crescută asupra inimii.

Cum este diagnosticat sindromul brahicefalic respirator?

Dacă aveți o pisica brahicefalica, medicul vostru veterinar poate discuta acest sindrom cu voi că parte a examinării stării de sănătate de rutină sau v-ați putea prezența pisica la medicul veterinar pentru o examinare deoarece această prezintă un episod de disconfort respirator sau o stare de leșîn.

Acest sindrom va fi diagnosticat pe baza rasei pisicii, conformației faciale, semnelor clinice și a rezultatelor examinării fizice. Nările stenotice, de regulă, pot fi diagnosticate la inspecția vizuală. Diagnosticul unei elongatii de val palatin, eversiunii sacilor laringieni sau alte modificări anatomice asociate din interiorul cavitatii bucale vor necesită o sedare profundă sau anestezie generală.

Având în vedere că pisicile cu acest sindrom au un risc crescut de complicații asociate anesteziei generale, medicul vostru veterinar va recomandă un set de analize de sânge pre-anestezice și câteva radiografii toracice pentru a evalua starea generală de sănătate a pisicii voastre înainte de procedura de diagnostic. Dacă pisica voastră suportă o anestezie generală pentru a-i diagnostica această afecțiune, medicul vostru veterinar va va recomandă că orice corecție chirurgicală necesară să fie efectuată în același timp.

Care este tratamentul pentru sindromul brahicefalic respirator?

Deoarece obezitatea agravează simptomele sindromului brahicefalic respirator, scăderea în greutate reprezintă o parte importantă a protocolului terapeutic dacă pisica este supraponderală. La pisicile cu simptome ușoare sau intermitențe, afecțiunea poate fi gestionată conservator controlând nivelurile de activitate, evitând mediile cu temperaturi ridicate și umiditate crescută, mențînând pisica într-un spațiu prevăzut cu aer condiționat pe perioada verii și evitând stresul.

Deoarece obezitatea agravează simptomele sindromului brahicefalic respirator…

Corticosteroizii, antiinflamatoriile nesteroidiene și oxigenoterapia, toate pot fi utile pentru ameliorarea pe termen scurt a inflamației cailor respiratorii sau a disconfortului respirator. Cu toate acestea, terapia medicamentoasă a acestei afecțiuni nu corectează anomaliile anatomice care stau la baza acesteia.

Chirurgia este tratamentul de elecție ori de câte ori anomaliile anatomice interferează cu și afectează respirăția pacientului. Nările stenotice pot fi corectate în mod chirurgical prin îndepărtarea unei „pene” de țesut de la nivelul nărilor, permițând o circulație îmbunătățită a aerului pe la nivelul nărilor. O elongație a valului palatin poate fi scurtată chirurgical până la o lungime mai normală. Eversia sacilor laringieni poate fi remediată chirurgical pentru a elimina obstrucția laringelui.

Cât de reușită este intervenția chirurgicală?

Cu cât mai devreme anomaliile asociate acestui sindrom sunt corectate..

Cu cât anomaliile asociate acestui sindrom sunt corectate mai devreme cu atât mai bine deoarece afecțiunea se agravează în timp și poate cauza alte anomalii. Corecția timpurie a nărilor stenotice și/sau a elongatiei valului palatin va îmbunătăți semnificativ funcția cailor respiratorii și poate preveni dezvoltarea eversiei sacilor laringieni.

În perioada timpurie post-operatorie, inflamația și edemul la nivelul intervențiilor chirurgicale pot apărea și interfera cu procesul respirator. Din acest motiv, medicul vostru veterinar va va monitoriza atent pisica după ce intervenția chirurgicală a fost efectuată. Anvergură monitorizării ce va fi necesară depinde de procedurile chirurgicale care au fost efectuate.

Care este prognosticul pentru o pisica cu sindrom brahicefalic respirator?

Prognosticul general pentru pacienții cu sindrom brahicefalic depinde de cât de multe anomalii anatomice sunt prezente și de vârstă pisicii la momentul diagnosticului și tratamentului.

Pisicile care necesită numai corecția chirurgicală pentru nări stenotice și/sau elongatia valului palatin prezintă un prognostic mai bun decât pisicile cu mai multe defecte. Pisicile cu hipoplazie de trahee au un prognostic variabil. Pisicile care prezintă și alte probleme, cum ar fi boală alergică a cailor respiratorii (bronșită cronică sau asmatiforma) sau care au dezvoltat probleme secundare că urmare a perturbării funcției și structurii cailor respiratorii prezintă un prognostic rezervat spre grav. Cu toate acestea, managementul adecvat poate îmbunătăți semnificativ calitatea vieții acestor pacienți.

Îmi mai puteți oferi un alt sfat?

Acest sindrom este direct legat de conformație sau standardul rasei în cazul pisicilor brahicefalice. Pisicile cu dificultate respiratorie pronunțată sau pisicile care necesită intervenții chirurgicale pentru corecția obstructiei cailor respiratorii nu ar trebui să fie acceptate în programele de reproducție. De regulă, se recomandă că aceste pisici să fie sterilizate în același moment în care este efectuată și corecția chirurgicală.