Rănile – Leziunile Provocate Prin Mușcăturile de Pisici la Oameni

De Dr. Rocsana Timotin, 15 August 2019

De ce leziunile provocate de mușcăturile de pisici se infectează atât de ușor?

Atunci când o pisică mușcă, își înfige caninii, provocând puncționarea sau penetrarea cu ușurință a pielii, lăsând răni mici, dar adânci în piele.

Aceste perforații din piele se închid rapid, sechestrând bacteriile din gura pisicii sub pielea victimei.

Aceste perforații din piele se închid rapid, sechestrând bacteriile din gura pisicii sub pielea victimei, unde ele se multiplică rapid. Un tip similar de leziune sau rană se produce atunci când pisica zgârie – unghiile curbe si extrem de ascuțite penetrează profund piele, practic însămânțând bacteriile profund prin rana provocată prin puncționare. În funcție de localizare și de profunzimea plăgii, bacteriile se pot răspândi în țesuturile din jur provocând o afecțiune denumită celulită.

Mușcăturile de pisică sunt periculoase?

Mușcăturile de pisica pot fi periculoase atât pentru alte animale, cât și pentru oameni. În gurile lor, toate pisicile poartă un număr mare de bacterii care sunt capabile să cauzeze infecții în țesuturile de la nivelul rănilor provocate prin mușcătură. Una dintre cele mai comune este bacteria extrem de patogenă cunoscută ca Pasteurella multocida. O rană infectată provocată prin mușcătura de pisică va fi roșie, umflată și dureroasă, iar infecția se poate răspândi în țesuturile din jur, cauzând o afecțiune denumită celulită sau prin sânge în alte zone ale corpului, cauzând o afecțiune denumită septicemie (adesea, denumită „otrăvirea sângelui”). Persoanele infectate pot suferi febră și simptome de tip gripă și, rareori, pot muri dacă nu solicită tratament medical. Copiii, persoanele vârstnice, bolnave și indivizii imunosupresați sunt în mod particular vulnerabili la a dezvolta infecții severe dacă sunt mușcate de o pisică.

Ce măsuri imediate ar trebui să iau dacă sunt mușcat de o pisică?

Rana trebuie să fie imediat spălată sub jet de apă. Evitați spălarea și frecarea viguroasă a rănii sau utilizarea substanțelor dezinfectante puternice sau a altor substanțe chimice, deoarece astfel veți vătăma țesuturile și veți întârzia vindecarea rănii. Puteți spăla rana cu o soluție salină slabă, preparată prin amestecarea unei lingurițe de sare de masă în două cești (500 ml) de apă. Controlați sângerarea prin aplicarea presiunii directe asupra plăgii folosind un pansament sau bandaj absorbant.

Trebuie să consultați un medic cât mai curând cu putință. Majoritatea rănilor provocate de mușcătura de pisică sunt mici puncții care introduc bacteriile patogene, profund sub piele. Lăsată netratată, o infecție serioasă se poate dezvolta în 24-48 de ore.

Chiar trebuie să mă consulte un medic?

Da. Este recomandabil să consultați un medic cât mai curând cu putință pentru a putea fi tratați adecvat. Medicul vostru foarte probabil, vă va prescrie antibiotice pentru a reduce riscul de apariție a infecției la locul mușcăturii sau în altă parte a organismului. Unele plăgi pot necesita să fie suturate („cusute”), în timp ce altele vor fi lăsate deschise să se vindece. Un vaccin antitetanos poate fi, de asemenea, recomandat.

În funcție de severitatea mușcăturii și de circumstanțele în care s-a soldat mușcătura, medicul vostru poate, de asemenea, să recomande administrarea unui tratament profilactic împotriva rabiei.

Ce se va întâmpla cu pisica în acest caz?

În multe jurisdicții, medicul vostru va fi obligat să depună un raport la departamentul local de sănătate. Dacă statusul privind vaccinarea antirabică a pisicii este cunoscut și este la zi, pisica, în mod uzual, va fi supusă carantinei scurte de 10-14 zile. Dacă vaccinarea antirabică a pisicii nu mai este valabilă, perioada de carantină va dura mai mult.