Protocoalele de Medicină Preventivă Pentru Pisici

De Dr. Rocsana Timotin, 22 Iunie 2018
Protocoalele de Medicină Preventivă Pentru Pisici

Va amintiți vechea zicala, „un gram de prevenție valorează mai puțîn decât un kilogram de medicamente”? Aceste cuvinte se reflectă direct în îngrijirea stării de sănătate a pisicilor noastre. Evitarea îmbolnăvirii este întotdeauna un obiectiv mai bun decât tratarea acesteia, astfel că va propunem câteva modalități de a preveni bolile în loc de a le trata.

Protocoale sănătoase

Țînând cont de faptul că pisicile noastre îmbătrânesc cu o viteză mai mare decât se întâmplă în cazul oamenilor, ele ar trebui să meargă la medicul veterinar mult mai frecvent decât o facem noi. Pisicile se maturizează foarte rapid pe parcursul primilor lor doi ani de viață, încât este unanim acceptat că o pisica în vârstă de 2 ani este echivalentul unui om cu vârstă de aproximativ 25 de ani. După această vârstă, un an felin echivalează cu aproximativ 4 ani umani, ceea ce înseamnă că o pisica în vârstă de 4 ani are aproximativ 33 de ani umani, iar o pisica de circa 10 ani are aproximativ 57 de ani umani. Nu ne spuneți că aceste date nu v-au pus pe gânduri?!?

Ideea principala este aceea că: pisicile îmbătrânesc mai rapid decât noi.

Ideea principala este aceea că: pisicile îmbătrânesc mai rapid decât noi. Dacă noi beneficiem de o examinare fizică (un consult) și de niște analize de sânge o dată pe an, aceste lucruri sunt similare cu a le oferi pisicilor noastre aceleași măsuri preventive a stării de sănătate la fiecare 4-5 ani dacă i-am face medicului veterinar o singură vizită pe an. Procesul rapid de îmbătrânire al pisicilor face că îngrijirea preventivă să fie și mai importantă.

Un plan de îngrijire preventivă a stării de sănătate gravitează în jurul examinărilor programate cu regularitate pentru a menține o sănătate optimă.

Un plan de îngrijire preventivă a stării de sănătate gravitează în jurul examinărilor programate cu regularitate a unei pisici aparent sănătoase cu scopul de a-i menține starea de sănătate optimă. Pentru a standardiza planurile de bunăstare și sănătate specifice pisicilor, diverse forumuri de specialitate medical-veterinare (Internațional Society of Feline Medicine, American Association of Feline Practitioners, etc.) au adunat informațîi medicale și au elaborat protocoale axate pe medicină preventivă (norme de prevenție a bolilor) pentru pisici. Cats’ LadyVet – Doctoriță Pisicilor – Centrul Medical Veterinar Dedicat Pisicilor a adoptat aceste protocoale fiind în măsură să le ofere companioanelor voastre. Dacă-ți doreșți să afli mai multe informațîi, nu ezită să ne contactezi sau să întrebi personalul centrului. Vom fi mai mult decât bucuroase să-ți răspundem și să-ti elucidam toate curiozitățile.

Care sunt aceste recomandări și de ce sunt ele importante?

Coccinelle & Felix

O prezentare generală a unora dintre recomandările privind medicină preventivă și a motivelor pentru care sunt importante pentru pisica voastră va sunt oferite mai jos:

Istoricul. O discuție privind viață pisicii la domiciliul vostru îi va oferi medicului vostru veterinar o idee de ansamblu privind statusul ei de sănătate. Modificările survenite în comportamentul pisicii voastre pot apărea atât de treptat încât să nu fiți conștienți de existența lor până în momentul în care vi se adresează niște întrebări exprese. Pisica voastră are o poftă de mâncare bună și își face necesitățile cu regularitate? Întâmpină dificultăți când urinează? Cumva, această schiopateaza? Îi vine mai greu să se ridice după ce a stat întinsă? Pare să respire superficial, să tușească sau să strănute? Prezintă mâncărimi? Bea multă apă? Răspunsurile voastre îl vor ghida pe medicul vostru veterinar să opteze spre un plan de diagnostic care în final o vor face pe pisica voastră să se simtă mai bine.

Examinările. Chiar și pisicile sănătoase trebuie să fie examinate de către un medic veterinar cel puțîn o dată pe an, preferabil de două ori pe an. Dacă pisica voastră este vârstnică sau are probleme medicale, vizitele medicale mai dese pot fi necesare. Examinările fizice pot detecta limfonodulii măriți, tumorile pielii, murmurele cardiace sau omisiunea unor bătăi cardiace sau tumorile abdominale. De asemenea, ele vor pune în evidență rinichii atrofiați sau măriți în dimensiuni, modificările hepatice sau splenice care ar putea semnala o boală sistemică. O evaluare a ochilor poate determina capacitatea vizuală a pisicii voastre. O evaluare ortopedică poate spune dacă o pisica este suferindă de artrită/artroză și poate necesită medicație care să-i aline durerea. O evaluare dermatologică a blănii pisicii va stabili necesitatea controlului contra puricilor și căpușelor sau va diagnostica infecțiile pielii (bacteriene, fungice sau parazitare). Căderea părului poate indică o boală sistemică sau dezechilibre hormonale.

Testarea. Deși știm foarte bine că incidența viermilor cardiaci la pisici este mai redusă decât infecția canină, pisicile pot suferi efecte secundare că urmare a infecției cu viermele cardiac și vor trebui să fie testate, mai ales dacă trăiesc în climate mai calde, iar infecția este depistată într-un număr alarmant în populația canină. Parazițîi intestinali pot afectată atât pisicile, cât și oamenii, astfel că o proba de fecale ar trebui să fie analizată cel puțîn o dată (de preferat, de două ori) pe an. Pentru a depista funcțiile defectuoase ale organelor în stadii timpurii, testele de sânge (hemoleucograma completă, profilul biochmic al sângelui și dozarea hormonilor tiroidieni) și analiză de urină ar trebui să fie efectuate anual. Dacă sunt diagnosticate probleme, testări periodice pot fi necesare. De asemenea, pisicile ar trebui să fie verificate de eventualele infecții cu FIV (virusul imunodeficienței feline) și FeLV (virusul leucemiei feline) cel puțîn o dată în timpul vieții lor (sau chiar de mai multe ori dacă prezintă un risc ridicat de expunere).

Îngrijirea dentară. Este bine știut că sănătatea orală are impact asupra stării generale de sănătate a pisicii. Simplu spus, pisicile cu gură curată trăiesc mai mult. Bacteriile implicate în boală parodontala (parodontoză) nu rămân doar la nivelul gurii. Aceste microorganisme invadează circulația sanguină și ajung la organele majore de tipul rinichilor, ficatului și inimii unde cauzează probleme de sănătate semnificative. Pisicile pot avea nevoie de o igienizare sau curățare a danturii la fiecare 1-2 ani, dar această frecvența poate varia mai mult sau mai puțîn în funcție de numeroși factori, inclusiv îngrijirea preventivă. Radiografiile dentare se vor dovedi utile în a determina statusul bolii orale. Curatarile dentare (detartrajele) regulate vor menține dințișorii albi-perlati ai pisicoasei voastre într-o condiție excelență.

Prevenția paraziților. Pisicilor va trebui să li se administreze medicamente de prevenție a viermilor cardiaci și a paraziților intestinali pe tot parcursul anului în cazul în care trăiesc în climate calde sau dacă sunt crescute în sistem mixt (în casă și afară) sau exclusiv exterior (afară). Multe dintre aceste medicamente, de asemenea, previn infestațiile cu purici și căpușe. Un protocol de prevenție al paraziților poate fi adaptat cerințelor specifice ale pisicii din mediul acesteia de viață.

Imunizarile. Vaccinurile sunt împărțite în două grupe: vaccinuri obligatorii și vaccinuri opționale. Toate pisicile (fără probleme medicale care ar putea împiedică vaccinarea) trebuie să fie imunizate împotriva rabiei, virusului panleucopeniei feline, herpesvirusului felin 1 și calicivirusului (de regulă, într-o vaccinare polivalentă FVRCP). Pisicile care prezintă risc de expunere vor trebui să fie vaccinate inclusiv pentru virusul leucemiei feline.

Menținerea greutățîi corporale. Cercetările au arătat și demonstrat că pisicile mai slabe trăiesc mai mult și au mai puține probleme de sănătate. Medicul vostru veterinar îi va atribui pisicii voastre un scor al condiției ei corporale și va va oferi recomandările necesare privind nivelul de activitate și regimul alimentar adecvat pentru a va ajută pisica să-și mențînă un indice de masă corporală sănătos.

Sterilizarea sau castrarea. Sterilizarea sau castrarea pot prezența numeroase beneficii pentru sănătatea și comportamentul pisicii voastre. Efectuarea procedurii de sterilizare sau castrare poate preveni gestatiile nedorite, diferitele infecțîi și dezechilibre hormonale și unele dintre tipurile de cancere. Medicul vostru veterinar va discuta aceste beneficii, cât și momentul oportun pentru efectuarea intervenției pentru pisica voastră.

Diagnosticarea bolilor feline

Figaro

Din moment ce pisicile nu pot vorbi, medicii veterinar nu le pot întreba cum se simt și ce le deranjează. În plus, instinctele lor native de supraviețuire le fac să-și ascundă stările de boală pentru a nu părea slabe și vulnerabile în față prădătorilor. Acest lucru înseamnă că examinările fizice sunt cruciale. Mai mult de atât, având în vedere că medicul vostru veterinar nu poate vedea ce se întâmplă în interiorul corpului pisicii voastre, testele de sânge și urină sunt necesare pentru a completă imaginea de ansamblu a stării de sănătate a pisicoasei voastre. Acești pași din cadrul protocoalelor de medicină preventivă vor diagnostica problemele în stadii timpurii când tratamentele pot avea o rată de reușită mai mare, sunt mai puțîn costisitoare și, cel mai important, o vor ajută pe pisica voastră să aibă o viață mai lungă și mai sănătoasă.