Pisicile de Casă sau de Interior și Bolile Infecțioase

De Dr. Rocsana Timotin, 25 Iunie 2018
Pisicile de Casă sau de Interior și Bolile Infecțioase

Pisica mea își petrece 100% din viață exclusiv în interiorul casei noastre. Nu are nevoie de vaccinari, nu-i așa?

Nu este decât un mit faptul că pisicile care trăiesc exclusiv în casă nu trebuie să fie vaccinare împotriva bolilor infecțioase. Deși ducând un stil de viață exclusiv de interior este categoric mai sigur și mai lipsit de pericole per ansamblu decât traiul în mediul exterior, iar traiul în casă contribuie la o speranța de viață mai mare, bolile infecțioase importante pisicesti pot găși pisicile oriunde.

Virusul rinotraheitei feline, calicivirusul felin și virusul panleucopeniei feline fac parte din complexul de boli morbide ale felinelor. Vaccinarea împotriva acestor morbidități feline este importantă deoarece aceste boli pot fi mortale. Sunt virusuri rezistente care pot fi aduse în casă voastră pe diferite obiecte inerte, cum ar fi îmbrăcămintea și încălțămintea voastră. Țînând cont de faptul că transmiterea acestora nu necesită contactul direct cu o altă pisica, pisicile care trăiesc exclusiv în casă pot fi expuse și se pot îmbolnăvi dacă nu sunt vaccinate în mod corespunzător. AAHA (American Animal Hospital Association) și AAFP (American Association of Feline Practitioners), ale căror recomandări și standarde le agreăm și le implementăm în asistență medical-veterinară pe care le-o oferim pacientelor noastre la Cats’ LadyVet – Doctoriță Pisicilor – Centru Medical Veterinar Dedicat Exclusiv Pisicilor, au publicat ghidul de vaccinare care reflectă standardul curent privind vaccinologia actuală. Medicul vostru veterinar va va ajută să înțelegeți și să optați pentru cel mai adecvat program de vaccinare pentru pisica voastră.

Am citit că virusul leucemiei feline (FeLV) necesită contactul direct de la pisica la pisica pentru a se produce infecția. Mai mult că sigur, pisica mea care trăiește exclusiv în casă nu prezintă risc de a contracta această boală, nu-i așa?

Recomandările actuale privind vaccinurile feline emise de AAHA și AAFP includ vaccinarea tuturor pisoilor împotriva FeLV după efectuarea în prealabil a testării pentru FeLV și un rezultat negativ. Acest vaccin ar trebui să fie repetat la aniversarea de un an, moment în care puteți discuta despre stilul de viață al pisicii voastre cu medicul vostru veterinar, care ar putea recomandă omiterea acestui vaccin. Nu scăpați din vedere cazul în care aveți mai mult de o pisica și una dintre ele își petrece parte din timp afară, această pisica ar putea fi un purtător, transportând FeLV în interiorul casei și expunand pisica care trăiește exclusiv în casă. Atunci când luați o decizie în ceea ce privește vaccinare contra FeLV, este deosebit de important să luați în considerare toate pisicile pe care le aveți în casă.

Desigur, rabia nu este un motiv de îngrijorare pentru pisica mea care trăiește exclusiv în casă?

Rabia este un aspect ce vizează sănătatea umană, nu numai o problema de sănătate animală. Având în vedere că rabia poate fi transmisă oamenilor și este aproape universal fatală, multe comunități au legi care impun vaccinarea contra rabiei la animalele de companie. România nu face excepție. Rabia este cel mai frecvent transmisă de mușcătura unui animal infectat. Liliecii, vulpile, dihorii, sconcșii și ratonii sunt unele dintre cele mai comune surse de expunere la rabie pentru animalele de companie.

Tomi

Indiferent de reglementările legale, susținerea și întreținerea regulată a vaccinării antirabice prezintă raționamente medicale solide. Chiar și o pisica care trăiește exclusiv în casă, la un moment dat, poate găși o modalitate de a ieși din casă și să fie expusă rabiei de la un animal sălbatic din vecinătate. Un liliac turbat ar putea ajunge în casă devenind o țintă atractivă de vânătoare pentru o pisica de interior. Potențialele riscuri la care sunt expuse atât pisica, cât și membrii umani ai familiei, pur și simplu nu merită să refuzați vaccinarea contra rabiei.

Subliniem! Medicul vostru veterinar este cea mai indicată sursă cu privința la cele mai curente recomandări pentru vaccinarea pisicilor cu scopul de a le proteja de bolile infecțioase ce pot fi prevenite – chiar și în cazul pisicilor care trăiesc exclusiv în casă. Recomandările actuale privind vaccinarea pisicilor implică o schemă rotativă de vaccinare – ne mai fiind considerată adecvată vaccinarea împotriva fiecărei boli an de an. În schimb, se efectuează o evaluare individuală a riscurilor pentru a stabili cea mai adecvată protecție împotriva bolilor și un plan de prevenire al bolilor special pentru pisica voastră. Medicul vostru veterinar vizează toate aspectele care sunt în interesul pisicii voastre.