Gastroenterita la Pisici

De Dr. Rocsana Timotin, 13 Iunie 2018

Ce este gastroenterită?

Gastroenterită face referire la inflamația tractului gastrointestinal, însemnând stomacul și intestinele. Poate fi cauzată de infecția cu bacterii, virusuri sau paraziți, reacții la medicamente, ghemotoacele de par sau chiar de alimentele noi introduse în alimentația pisicii. Hai s-o spunem și pe-aia dreapta! Mare parte din pacientele-pisici prezentate în centrele medical-veterinare și diagnosticate cu gastroenterită au fost victimele indiscretiei alimentare (consum de hrană în exces, hrană de proastă calitate, oferirea alimentelor de la masă noastră, etc.). Afecțiunea, adesea, cauzează disconfort abdominal, durere, diaree, vărsături și/sau alte semne clinice (simptome).

Care sunt simptomele de gastroenterită?

Gastroenterită este cel mai adesea caracterizată prin vărsături și diaree.

Majoritatea pisicilor cu gastroenterită vor prezența episoade intermitențe de vărsături și diaree. Materialul vomitat poate conține salivă, spumă, secreție biliară galbenă, mai ales după ce stomacul s-a golit. Mulți proprietari vor observă că pisica lor are senzație de a eructă (ragai) sau senzație de expulzare a conținutului gastric după ce această a mâncat sau a băut apă. Cantități mari de diaree sunt, de regulă, eliminate de câteva ori pe zi. Diareea poate avea consistentă unei înghețate topite și, adesea, este deschisă la culoare.

Multe dintre pisici pot prezența sensibilitate atunci când sunt ridicate, abordandu-le prin jurul abdomenului sau vor prezența rezistență atunci când le este palpat stomacul și porțiunea posterioară a corpului. Majoritatea pisicilor afectate de gastroenterită vor părea mai puțîn active (letargice) și vor prezența o poftă de mâncare mai redusă. Apariția unei febre reduse este frecvent sesizată. Deshidratarea se poate instala rapid dacă vărsăturile și diaree persistă de mai mult de 24 de ore.

Cum este diagnosticată gastroenterită?

Gastroenterită este un diagnostic de excludere, ceea ce înseamnă că medicul vostru veterinar trebuie să elimine sau să excludă alte cauze posibile. Primul pas în depistarea cauzei varsăturilor, diareii și letargiei este un istoric medical preluat cu meticulozitate.

Medicul vostru veterinar va trebui să știe:

• Regimul curent al pisicii voastre, cât de des va hrăniți pisica și cât de mult mănâncă această
  • Tot ceea ce pisica voastră a mâncat sau a băut în ultimele 48 de ore
  • Orice alimente, recompense sau delicatese noi a primit această
  • Expunerea recentă la pesticide, medicamente, agenți de curățare sau materiale similare din casă voastră
  • Expunerea recentă la un animal sau persoană necunoscută
  • Episoade anterioare de vărsături și diaree (incluzând și cauza lor și tratamentul efectuat)
  • Vreo stare de boală recentă (în ultima luna)
  • Orice stare de boală cronică
  • Orice medicamente sau suplimente administrate în ultima luna.

După obținerea istoricului medical, medicul vostru veterinar va efectua un consult amănunțit al pisicii voastre. Acesta sau această va verifică existența deshidratării, durerii sau sensibilității abdominale, balonamentului sau a prezenței gazelor, a dilatarilor, umflăturilor sau măririi în dimensiuni a organelor interne sau orice alte modificări fizice. Temperatura și semnele vitale ale pisicii voastre vor fi determinate.

În această etapă, medicul vostru veterinar poate recomandă teste suplimentare de diagnostic, care ar putea include:

• O hemoleucogramă completă, care ar putea indică prezența deshidratării și a infecției
  • Dozarea substanțelor chimice și a electroliților din serul sanguin, care va detecta problemele diverselor organe și dezechilibrele electroliților cauzate de vărsături și diaree
  • O analiză de urină pentru detectarea infecțiilor tractului urinar, bolii renale, deshidratării și glucozuriei (glucoză în urină), care ar putea indică diabetul
  • Radiografiile abdominale pentru depistarea obstrucției gastrice (a stomacului) sau intestinale și alte anomalii
  • Un examen ecografic abdominal pentru depistarea obstructiilor intestinale sau a altor anomalii

Gravitatea și durata stării de boală a pisicii voastre va determina ce teste va alege medicul vostru veterinar să fie efectuate.

Gravitatea și durata stării de boală a pisicii voastre, istoricul medical al acesteia/acestuia și examinarea fizică vor determina ce teste va alege medicul vostru veterinar să fie efectuate.

Care sunt unele dintre cauzele gastroenteritei?

Există o multitudine de cauze ale varsăturilor și diareii la pisici. Unele dintre afecțiunile cele mai frecvente pe care medicul vostru veterinar va încerca să le excludă în timpul procedurii de diagnostic includ:

• Infecțiile sistemice, cum ar fi pneumonia, septicemia (o infecție bacteriană periculoasă și potențial letală prezența în sânge), infecția tractului urinar și meningită
  • Corpii străini (în special, panglici, sfori sau fire de ață) sau alte obiecte
  • Invaginatia (intrarea una într-altă a anselor intestinale, cauzând un blocaj intestinal)
  • Tumorile
  • Intoxicațiile sau otravirile
  • Insuficientă pancreatică exocrina (incapacitatea pancreasului de a produce suficiente enzime digestive)
  • Hipoadrenocorticism (boală lui Addison, incapacitatea glandei adrenale de a produce suficient cortizol)
  • Hipertiroidismul (o glanda tiroidă hiperactivă)

Medicul vostru veterinar poate emite alte posibilități în funcție de starea specifică sau istoricul pisicii voastre.

Cum este tratată gastroenterită?

Odată ce rezultatele testelor de diagnostic sunt cunoscute și alte cauze ale semnelor clinice au fost eliminate, medicul vostru veterinar va enunță un plan de tratament. Principalul tratamentul în cazul gastroenteritei constă în rehidratare și restaurarea echilibrului electroliților din sânge (sodiu, potasiu și/sau clor). În funcție de gradul de deshidratare al pisicii voastre, această substituție de lichide se poate realiza pe cale orală, subcutanată (sub piele) sau intravenos.

Antibioticele pot fi administrate dacă semnele clinice sunt severe sau dacă testele de diagnostic sugerează o infecție bacteriană. Agenții sau medicamentele antidiareice pentru a redresa motilitatea (activitatea) intestinală pot fi utilizate în anumite condiții și numai după ce obstrucția intestinală și alte probleme mecanice și anatomice au fost excluse.

Hrană – și uneori, apă – este de regulă întreruptă/restricționată în stadiile inițiale de tratament și apoi sunt reintroduse treptat prin intermediul unei diete blânde administrată în cantități mici și la intervale mai frecvente. Medicul vostru veterinar va va sfătui care este cea mai indicată dietă cu care să va hrăniți pisica pentru o recuperare rapidă.

Care este prognosticul (evoluția așteptată) în cazul gastroenteritei?

Majoritatea cazurilor de gastroenterită acută se redreseaza rapid după rehidratare. Dacă vărsăturile și diareea nu se ameliorează semnificativ în decurs de 48 de ore de tratament, contactați-va medicul veterinar.

Gastroenterită este comună la pisici. Depistarea și tratamentul precoce sunt fundamentale pentru restabilirea rapidă a stării de sănătate a pisicii voastre.